Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Nacionalinis dirbtinio intelekto (DI) priežiūros ir proveržio skatinimo modelis

2024 m. kovo 5 d. - 2024 m. rugsėjo 6 d.

Problema

ES kontekstas  

Europos Sąjungos dirbtinio intelekto reglamentu (ES DI reglamentu) siekiama reglamentuoti ir valdyti sparčiai besivystančias dirbtinio intelekto (DI) technologijas bendrijoje ir už jos ribų.  Šiame reglamente pripažįstama, kad DI suteikia daug galimybių įvairiuose sektoriuose, tačiau taip pat parodo, jog būtina atsižvelgti į nereguliuojamo DI keliamą pavojų pagrindinėms žmogaus teisėms ir laisvėms (Publyon, 2024).  

Reglamente, kuris įsigalios 2024 m. gegužę, harmonizuojamas DI reguliavimas visose 27 ES valstybėse narėse. Jis bus taikomas visoms DI sistemoms, darančioms poveikį ES šalių narių piliečiams, nepriklausomai nuo jų kūrimo ar diegimo vietos. Vienu iš to pavyzdžių būtų „OpenAI sukurtas ChatGPT modelis. Atitikties prievolės nustatomos atsižvelgiant į DI sistemos keliamos rizikos lygį, daugiausia dėmesio skiriant saugumui ir žmogaus teisėms (EY, 2024).  

Pagrindiniai reglamento elementai sudaro pakopinę atitikties užtikrinimo sistemą, skirtą draudžiamoms, didelės rizikos ir sisteminę riziką keliančioms DI sistemoms, kurios vykdymas turi būti pradedamas nuo 2024 m. pabaigos / 2025 m. pradžios, o iki 2027 m. vidurio  priežiūra turės būti taikoma beveik visoms dirbtinio intelekto sistemoms.  Už reikalavimų nesilaikymą numatytos didelės finansinės nuobaudos (EY, 2024).  

Reglamentu siekiama keturių pagrindinių tikslų (EY, 2024): 

  • Užtikrinti, kad ES rinkai teikiamos dirbtinio intelekto sistemos būtų saugios ir atitiktų pagrindines žmogaus teises.  
  • Suteikti teisinį aiškumą, kad būtų skatinamos investicijos ir inovacijos dirbtinio intelekto srityje.  
  • Stiprinti ES teisės aktų, susijusių su pagrindinėmis teisėmis ir saugos reikalavimais, taikomais dirbtinio intelekto sistemoms, valdymą ir vykdymo užtikrinimą.  
  • Palengvinti teisėtos, saugios ir patikimos dirbtinio intelekto taikomųjų programų bendrosios rinkos plėtrą, taip užkertant kelią rinkos susiskaidymui. 

Lietuvos iššūkiai  

Kadangi dalį atsakomybių turi prisiimti ES šalys narės, o Lietuvos proveržis DI srityje matomas kaip itin reikalingas, šalyje iškyla dvilypė problema. 

Pirma, pagal ES DI reglamentą, šalys narės turi garantuoti DI tiekėjų atitikties su reglamentu priežiūrą, įsteigdamos ar paskirdamos bent vieną rinkos priežiūros ir bent vieną notifikuojančią instituciją. Šiuo metu atitinkamos šių institucijų atsakomybės dar nėra priskirtos ir tarpinstitucinis ryšys nėra užtikrintas. Funkcijų priskyrimas bei tarpinstitucinis ir tarpsektorinis bendradarbiavimas turi būti efektyvus valstybiniu lygiu ir intuityvus verslams, siekiant, kad jie atitikties vertinimą ir verslo veiklą atliktų Lietuvoje. 

Antra, viešoje erdvėje galima dažnai išgirsti, kad Lietuva siekia proveržio DI lauke, tačiau ekspertai dažnai mini, jog mes neturime pajėgumų investuoti į visas DI sritis ir turėtumėme orientuotis į prioritetinius sprendimus. Valstybinis skatinimo modelis šiuo metu yra kitoks: DI proveržio skatinimas yra fragmentuotas, nėra oficialiai patvirtinto nacionalinio prioritetų modelio, bendradarbiavimas tarp skirtingų sektorių ir skirtingų valstybinių institucijų nėra vertikaliai gilus. 

Tikslas

Projekto tikslas – parengti vientisą reguliacijos ir inovacijų rėmimo modelį, kuris padėtų įgyvendinti ES DI reglamento nuostatas ir įgalintų pasinaudoti reglamento atnešamomis galimybėmis Lietuvos proveržiui DI srityje užtikrinti. 

Projekto eiga

2024/04/12

Rekomendacijos dėl reguliacinės sąrangos

2024/04/18

DI Valdysenos Forumas 1. Forumo viešinimas

2024/05/07

ES kompetentingų DI priežiūros institucijų darbo grupės susitikimas Nikosijoje

2024/05/20

Esamos situacijos analizė

2024/05/21

DI Valdysenos Forumas 2. Problemos ir galimybės

2024/06/03

TPP bendros paskirties DI priežiūrai idėjų pateikimas

2024/06/10

Užsienio praktikų tyrimas (gerosios praktikos ir nišos)

2024/06/19

DI Valdysenos Forumas 3. Sprendimų patvirtinimas

2024/07/31

DI Valdysenos (reguliacijos ir inovacjių skatinimo) modelis – versija forumo patikrai

2024/08/20

DI Valdysenos (reguliacijos ir inovacjių skatinimo) modelis – galutinė versija

2024/08/31

DI Valdysenos Forumas 5. Modelio įveiklinimas ir tęstinumo užtikrinimas

2024/09/02

DI Valdysenos modelio teisinis užtvirtinimas

2024/09/09

TPP paraiškos projekto pateikimas LRVK

2024/09/30

ES kompetentingų DI priežiūros institucijų darbo grupės susitikimas Vilniuje

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Žaliųjų įgūdžių stiprinimas ir vystymas Lietuvoje atliepiant žaliosios ekonomikos poreikius

LR švietimo, mokslo ir sporto ministerija

Projekto tikslas – parengti rekomendacijas, kaip skatinti žaliųjų įgūdžių ugdymą atliepiant žaliosios ekonomikos poreikius
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

NATO sąjungininkų karių Lietuvoje gerovės indekso sukūrimas

LR krašto apsaugos ministerija

Projekto tikslas – sukurti Lietuvoje dislokuotų sąjungininkų karių gerovės indeksą kaip įrankį, padėsiantį įvertinti ir karinius (tarnybinius), ir civilinius sąjungininkų karių Lietuvoje poreikius.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Bendradarbiavimo tarp kultūros ir kūrybinių industrijų bei kitų sektorių didinimas skatinant socialinių inovacijų kūrimąsi

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – skatinti socialinių inovacijų kūrimąsi remiantis bendradarbiavimu tarp KKI ir kitų sektorių.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Žiediškumo link: pastato (ar jo elementų) pakartotinio naudojimo skatinimas reguliacinėmis priemonėmis

LR Aplinkos ministerija

Projekto tikslas – diegti žiedinės ekonomikos praktikas Lietuvos statybos sektoriuje parengiant rekomendacijas, kaip skatinti pakartotinio pastatų (ar jų elementų) naudojimą Lietuvoje. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Tarptautinių partnerysčių vystymas įgyvendinant darnaus vystymosi veiklas

LR užsienio reikalų ministerija

Šio projekto tikslas – vystyti tarptautines ir nacionalines partnerystes siekiant skatinti Lietuvos siūlomų tvarių sprendimų taikymą vystomojo bendradarbiavimo srityje. Šiam tikslui planuojama pasitelkti Lietuvos žaliųjų sprendimų katalogą.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Mažėjančios darbo jėgos kompensavimas naujosiomis technologijomis

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – pasiūlyti galimus sprendimus, kaip kompensuoti mažėjančią darbo jėgą naujosiomis technologijomis.