Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Perteklinių skolų prevencija, parama ir reabilitacija

2022 m. rugsėjo 7 d. - 2023 m. kovo 3 d.

Problema

14% darbingo amžiaus žmonių Lietuvoje turi įsiskolinimų, kurių negali išsimokėti ir jiems pradedami oficialūs skolų išieškojimo procesai. Apie 60 % šių fizinių asmenų turi daugiau nei vieną pradėta bylą. 2021 m. gruodžio 1d., Lietuvoje buvo 25,729 bedarbių, turinčių antstoliams perduotų įsiskolinimų. Užimtumo tarnybos duomenimis, iš 21,5 tūkst. besirengiančiojo darbo rinkai statusą turinčių asmenų, 10,1 % yra apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis (UŽT, 2022).

Pagal paskolų turinčių namų ūkių dalį, Lietuva yra trečia mažiausiai įsiskolinimų turinti šalis Europoje. Tačiau, pagal namų ūkių, kurie patiria sunkumų vykdyti finansinius įsipareigojimus ir dėl jų patenka į skurdo riziką, Lietuva Europoje pirmauja.

2021 m. net 36 % Lietuvos gyventojų teigė, kad neturi santaupų nenumatytoms išlaidoms, jei jos siektų 380 Eur.O tarp asmenų, gyvenančių žemiau skurdo ribos –net 68 %. Taip pat asmenys, gyvenantys žemiau skurdo ribos, teigė, kad dėl pinigų stokos negali laiku sumokėti būsto nuomos, komunalinių mokesčių, kredito įmokų, būsto ar kitų paskolų (OSP, 2022). Santaupų neturėjimas ir nepasiruošimas nenumatytiems gyvenimo atvejams, yra vienas iš didesnių rizikos faktorių, lemiančių perteklinius įsiskolinimus. Tokie įsiskolinimai taip pat glaudžiai siejasi su skurdu –yra tiek jo priežastis, tiek pasekmė. Pertekliniai įsiskolinimai turi poveikį tiek žmonių fizinei, tiek psichologinei sveikatai ir ženkliai padidina savižudybės riziką (Rojas, 2022). Tarp dažnų įsiskolinimų priežasčių yra nurodomi finansinio raštingumo ir socialinių įgūdžių stoka.

Lietuvoje, lyginant su kaimyninėmis šalimis, vis dar vienos didžiausių išskaitų skoloms padengti: nuo atlyginimo dalies, kuri yra žemiau minimalios mėnesinės algos (MMA) galimos išskaitos iki 30 %, turint daugiau nei vieną bylą, o virš MMA –iki 50 %. Tokie tarifai neskatina žmonių dirbti, nes liekančios pajamos nėra pakankamos pragyvenimui, jie priversti rinktis išeiti iš darbo arba dirbti šešėlyje. Pertekliniai įsiskolinimai paveikia ir yra veikiami žmonių galimybės „sudurti galą su galu“. 2022 m. Lietuvos banko atliktoje apklausoje, 6 iš 10 namų ūkių nurodė, kad turimi finansiniai įsipareigojimai yra našta ir viena iš didžiausių priežasčių įsipareigojimų nevykdymui yra kasdieninių išlaidų padidėjimas (LB, 2022).

Tikslas

Suformuluoti perteklinių įsiskolinimų Lietuvoje situacijos suvokimą, apimantį jų priežastis, pasekmes, paveiktų žmonių sąlygas, elgesį ir poreikius bei egzistuojančius pagalbos mechanizmus.
Identifikuoti, ištyrinėti ir įvertinti užsienio gerąsias praktikas, kurios naudojamos sprendžiant perteklinių skolų problemas.
Remiantis esamos situacijos ir užsienio praktikų analize formuluoti Lietuvai pritaikomus sprendimus.

Projekto eiga

2022/12/16

Skolų situacijos Lietuvoje apžvalga

2022/01/31

Užsienio gerųjų praktikų sprendžiant perteklinius įsiskolinimus analizė

2023/02/10

Viešųjų konsultacijų su socialinėmis darbuotojomis ir atvejo vadybininkėmis ataskaita

2023/02/21

Išskaitų mažinimo pagrindimas

2023/02/24

Profiliavimo sistema ir skolininkų profiliai

2023/02/28

Informacijos prieinamumo ir sklaidos strateginis pasiūlymas

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Industrinės doktorantūros koncepcijos Lietuvoje peržiūra

LR Vyriausybės kaceliarija

Projekto tikslas – įvertinti realų Lietuvos verslo sektorių ir aukštojo mokslo institucijų poreikį industrinei doktorantūrai bei pasiūlyti galimus sprendimus bendradarbiavimo stiprinimui.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Lietuvos energetikos sektoriaus atsparumo stiprinimas efektyviai naudojant NATO, ES ir Baltijos jūros regiono instrumentus

LR užsienio reikalų ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines rekomendacijas, skirtas Lietuvos energetikos sektoriui paremti, optimizuojant ES, NATO ir regioninių instrumentų panaudojimą.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

ŽIEDIŠKUMO LINK: gairių žiedinės statybos valdymo ir vystymo modeliui kūrimas

LR Aplinkos ministerija

Projekto tikslas – parengti gaires žiedinės statybos valdymo ir vystymo modelio kūrimui. 
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Aukštųjų technologijų įmonių plėtros skatinimas Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – pateikti rekomendacijas dėl reguliacinės aplinkos ir inovacijų ekosistemos pokyčių, kurios skatintų aukštųjų technologijų įmonių plėtrą Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Ateities iššūkiams parengto užsieniečių integracijos strateginio valdymo modelio kūrimas

LR Vyriausybės kaceliarija

Projekto tikslas – parengti užsienio šalių pavyzdžiais, duomenimis ir ateities įžvalgomis paremtus siūlymus dėl užsieniečių integracijos sistemos valdymo ir kitų su imigracija susijusių veiksmų, juos teikti sprendimų priėmėjams ir integruoti atnaujinant Lietuvos migracijos politikos gaires.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Reguliacinės smėliadėžės sistemos sukūrimas gyvybės mokslų sektoriuje Lietuvoje

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – sukurti ir pasiūlyti reguliacinės smėliadėžės sistemą, pritaikytą Lietuvos gyvybės mokslų sektoriui.