Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Innovation Agency

Assessment of the potential of Lithuania’s extended reality ecosystem

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Problema

XR (Extended Reality) is an umbrella term encompassing immersive technologies such as Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), and Mixed Reality (MR). These technologies expand our perception of reality and our senses by adding digital information to the real world or by creating entirely new digital environments, thereby transforming the way we work, live, and interact with each other.

At the European Union level, the potential of XR sector is seen in areas such as healthcare, education, cultural and creative industries, industry, and the green transition. Rapidly advancing technologies will enable more precise medical procedures, increasing their speed and accuracy while reducing risk. Experience-based learning processes will allow for faster, more efficient, and safer knowledge acquisition. In industry, this will not only improve specialist training but also reduce production costs and time, while minimizing the negative environmental impact during the production process. In the cultural and creative industries, XR will offer new experiences for users and new ways of creating. Finally, the ability to use accurate 3D models to simulate the effects of global warming will help to identify better and more energy-efficient solutions.

According to data from Fortune Business Insights, in 2024 the global XR market was valued at approximately USD 184 billion. It is projected to grow to USD 253,5 billion by 2025 and to reach as much as USD 1.6 trillion by 2032. This rapid growth is attributed to the increasing demand for XR technologies across various sectors such as gaming, healthcare, education, retail, engineering, and transportation.

According to a study commissioned by the European Commission, in 2021 the European XR market alone generated EUR 7.95 billion. The study also revealed that 98% of surveyed experts believe that extended reality (XR) technologies will significantly contribute to the development of their respective sectors over the next five years. This is further supported by the 2025 European XR Industry Report by XR4Europe, which indicates that the majority of analysed companies expect revenue growth. Based on statistics provided by the European Commission, it is projected that:

However, there is currently no data on Lithuania’s XR ecosystem or its potential within the global market context. Therefore, the growing international focus, promising growth forecasts for the sector, and the unexplored Lithuanian XR ecosystem creates the need to assess the country’s sector potential. Such an assessment would allow for the development of a well-founded XR ecosystem coordination strategy, resource allocation, and further steps to enable Lithuania to proactively engage in the XR market and participate in its policy-making at the EU level.

Tikslas

Project goal is to assess the potential of Lithuania’s Extended Reality sector in the context of the virtual worlds market.

Projekto eiga

2025/04/16

Terminology review and definitions of key terms

2025/05/07

Identification of ecosystem boundaries and trends

2025/06/11

Map of the XR ecosystem in Lithuania

2025/06/25

Interviews with ecosystem participants

2025/07/21

Analysis of foreign best practices

2025/09/03

Ecosystem assessment

2025/09/08

Presentation of results

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Aukštųjų technologijų įmonių plėtros skatinimas Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – pateikti rekomendacijas dėl reguliacinės aplinkos ir inovacijų ekosistemos pokyčių, kurios skatintų aukštųjų technologijų įmonių plėtrą Lietuvos laisvosiose ekonominėse zonose.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Ateities iššūkiams parengto užsieniečių integracijos strateginio valdymo modelio kūrimas

LR Vyriausybės kaceliarija

Projekto tikslas – parengti užsienio šalių pavyzdžiais, duomenimis ir ateities įžvalgomis paremtus siūlymus dėl užsieniečių integracijos sistemos valdymo ir kitų su imigracija susijusių veiksmų, juos teikti sprendimų priėmėjams ir integruoti atnaujinant Lietuvos migracijos politikos gaires.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Reguliacinės smėliadėžės sistemos sukūrimas gyvybės mokslų sektoriuje Lietuvoje

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – sukurti ir pasiūlyti reguliacinės smėliadėžės sistemą, pritaikytą Lietuvos gyvybės mokslų sektoriui.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Dirbtinio intelekto akto įgyvendinimui reikalingų kompetencijų žemėlapio kūrimas

LR Ryšių reguliavimo tarnyba

Šio projekto tikslai – 1) nustatyti, kuriuose Lietuvos sektoriuose kuriamos didelės rizikos DI sistemos; 2) įvertinti reguliavimo institucijų kompetencijas, susijusias su DI akto reikalavimais šioms DI sistemoms; 3)pateikti pasiūlymą, kaip užpildyti nustatytus kompetencijų trūkumus.
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Lietuvos gynybos ekosistemos stiprinimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Šio projekto tikslas – nustatyti pagrindinius bendrus iššūkius, su kuriais susiduria gynybos įmonės ir išsiaiškinti, kurie viešojo sektoriaus įrankiai Lietuvoje turi didžiausią potencialą paskatinti proveržį gynybos pramonėje. 
2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Vieningos viešojo transporto kelionių planavimo ir bilietų sistemos modelio kūrimas

LR Susisiekimo ministerija

Projekto tikslas – kartu su Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės komanda parengti vieningos viešojo transporto kelionių planavimo ir bilietų sistemos modelį numatant reikiamus teisėkūros, organizacinės ir koordinacinės atsakomybės, kompetencijų vystymo, technologinius bei reikiamo biudžeto aspektus.