Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu
RegistruotisInovacijų agentūra
Lietuvos išplėstinės realybės ekosistemos potencialo vertinimas
Problem
Išplėstinė realybė, (angl. Extended reality, XR) yra bendras terminas, apimantis įtraukiąsias technologijas, tokias kaip virtuali realybė (VR), papildyta realybė (AR) ir mišri realybė (MR). Šios technologijos praplečia realybę ir mūsų pojūčius, pridėdamos skaitmeninę informaciją realiame pasaulyje arba sukurdamos visiškai naują skaitmeninę aplinką taip keisdamos mūsų darbo, gyvenimo ir tarpusavio sąveikos būdus.
Europos Sąjungos lygmeniu XR sektoriaus galimybės įžvelgiamos tokiose srityse, kaip sveikata, švietimas, kultūros ir kūrybinės industrijos, pramonė ir žalioji transformacija. Sparčiai tobulėjančios technologijos leis įgyvendinti tikslesnes medicinos procedūras, padidins jų greitį ir tikslumą bei sumažins riziką. Patyrimu grįstas mokymosi procesas leis greičiau, efektyviau ir saugiau įgyti žinias. Pramonėje tai leis ne tik efektyvinti specialistų rengimo procesą, bet ir taupyti produktų gamybos kaštus ir laiką kartu mažinant gamybos proceso metu daromą neigiamą poveikį aplinkai. Kultūros ir kūrybinėse industrijose tai leis pasiūlyti naujas patirtis vartotojams ir naujus kūrybos būdus. Galiausiai, galimybė naudoti tikslius 3D modelius globalinio atšilimo poveikiui imituoti leis rasti geresnius ir energiją taupančius sprendimus.
„Fortune Business Insights“ duomenimis, pasaulinė XR rinkos vertė 2024 metais sudarė apie 184 mlrd. JAV dolerių. Prognozuojama, kad 2025 metais rinka išaugs iki 253,5 mlrd. JAV dolerių, o iki 2032 metų – net iki 1,6 trilijonų JAV dolerių. Toks spartus augimas siejamas su didėjančia XR technologijų paklausa įvairiuose sektoriuose, tokiuose kaip žaidimai, sveikatos apsauga, švietimas, mažmeninė prekyba, inžinerija ir transportas.
Europos Komisijos užsakymu atlikto tyrimo duomenimis, 2021 m. vien Europoje XR rinka sugeneravo 7,95 milijardo Eur. Tyrimas taip pat atskleidė, kad 98 proc. apklaustų specialistų mano, kad XR technologijos per ateinančius penkerius metus reikšmingai prisidės prie atitinkamų sektorių plėtros. Tai patvirtina ir „XR4Europe“pateikta 2025 m. Europos XR industrijos ataskaita, kurioje dauguma analizuotų įmonių tikisi pajamų augimo. Remiantis pateikta Europos Komisijos statistika, prognozuojama:
- XR iki 2025 m. pabaigos Europoje sukurs apie 860 000 naujų darbo vietų.
- Europos XR rinka išaugs iki 88,87 mlrd. Eur 2030 m.
- Pasaulinės virtualių pasaulių rinka išaugs iki 800 mlrd. 2030 m.
Šiuo metu nėra duomenų apie Lietuvos XR ekosistemą ir jos potencialą pasaulinės rinkos kontekste.
Didėjantis tarptautinis dėmesys ir sektoriaus augimo prognozės bei nepažinta Lietuvos ekosistema formuoja poreikį ištirti šalies XR sektoriaus potencialą. Potencialo įvertinimas leistų suformuoti duomenimis grįstą XR ekosistemos koordinavimo strategiją, resursų paskirstymą ir kitus žingsnius, kurie leistų Lietuvai proaktyviai dalyvauti XR rinkoje ir jos politikos formavime ES lygmeniu.
Goal
Projekto tikslas – įvertinti Lietuvos išplėstinės realybės sektoriaus potencialą virtualių pasaulių rinkos kontekste.
Project progress
2025/04/16
Terminologijos apžvalga ir apibrėžtos pagrindinės vartojamos sąvokos
2025/05/07
Ekosistemos ribų ir tendencijų apibrėžimas
2025/06/11
XR ekosistemos Lietuvoje žemėlapis
2025/06/25
Interviu su ekosistemos dalyviais
2025/07/21
Gerųjų užsienio praktikų analizė
2025/09/03
Ekosistemos vertinimas
2025/09/08
Rezultatų pristatymas