Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Inovacijų agentūra

Lietuvos išplėstinės realybės ekosistemos potencialo vertinimas

4 March 2025 - 8 September 2025

Problem

Išplėstinė realybė, (angl. Extended reality, XR) yra bendras terminas, apimantis įtraukiąsias technologijas, tokias kaip virtuali realybė (VR), papildyta realybė (AR) ir mišri realybė (MR). Šios technologijos praplečia realybę ir mūsų pojūčius, pridėdamos skaitmeninę informaciją realiame pasaulyje arba sukurdamos visiškai naują skaitmeninę aplinką taip keisdamos mūsų darbo, gyvenimo ir tarpusavio sąveikos būdus.

Europos Sąjungos lygmeniu XR sektoriaus galimybės įžvelgiamos tokiose srityse, kaip sveikata, švietimas, kultūros ir kūrybinės industrijos, pramonė ir žalioji transformacija. Sparčiai tobulėjančios technologijos leis įgyvendinti tikslesnes medicinos procedūras, padidins jų greitį ir tikslumą bei sumažins riziką. Patyrimu grįstas mokymosi procesas leis greičiau, efektyviau ir saugiau įgyti žinias. Pramonėje tai leis ne tik efektyvinti specialistų rengimo procesą, bet ir taupyti produktų gamybos kaštus ir laiką kartu mažinant gamybos proceso metu daromą neigiamą poveikį aplinkai. Kultūros ir kūrybinėse industrijose tai leis pasiūlyti naujas patirtis vartotojams ir naujus kūrybos būdus. Galiausiai, galimybė naudoti tikslius 3D modelius globalinio atšilimo poveikiui imituoti leis rasti geresnius ir energiją taupančius sprendimus.

„Fortune Business Insights“ duomenimis, pasaulinė XR rinkos vertė 2024 metais  sudarė apie 184 mlrd. JAV dolerių. Prognozuojama, kad 2025 metais rinka išaugs iki 253,5 mlrd. JAV dolerių, o iki 2032 metų – net iki 1,6 trilijonų JAV dolerių. Toks spartus augimas siejamas su didėjančia XR technologijų paklausa įvairiuose sektoriuose, tokiuose kaip žaidimai, sveikatos apsauga, švietimas, mažmeninė prekyba, inžinerija ir transportas.

Europos Komisijos užsakymu atlikto tyrimo duomenimis, 2021 m. vien Europoje XR rinka sugeneravo 7,95 milijardo Eur. Tyrimas taip pat atskleidė, kad 98 proc. apklaustų specialistų mano, kad XR technologijos per ateinančius penkerius metus reikšmingai prisidės prie atitinkamų sektorių plėtros. Tai patvirtina ir „XR4Europe“pateikta 2025 m. Europos XR industrijos ataskaita, kurioje dauguma analizuotų įmonių tikisi pajamų augimo. Remiantis pateikta Europos Komisijos statistika, prognozuojama:

Šiuo metu nėra duomenų apie Lietuvos XR ekosistemą ir jos potencialą pasaulinės rinkos kontekste.

Didėjantis tarptautinis dėmesys ir sektoriaus augimo prognozės bei nepažinta Lietuvos ekosistema formuoja poreikį ištirti šalies XR sektoriaus potencialą​. Potencialo įvertinimas leistų suformuoti duomenimis grįstą XR ekosistemos koordinavimo strategiją, resursų paskirstymą ir kitus žingsnius, kurie leistų Lietuvai proaktyviai dalyvauti XR rinkoje ir jos politikos formavime ES lygmeniu.

Goal

Projekto tikslas – įvertinti Lietuvos išplėstinės realybės sektoriaus potencialą virtualių pasaulių rinkos kontekste.

Project progress

2025/04/16

Terminologijos apžvalga ir apibrėžtos pagrindinės vartojamos sąvokos

2025/05/07

Ekosistemos ribų ir tendencijų apibrėžimas

2025/06/11

XR ekosistemos Lietuvoje žemėlapis

2025/06/25

Interviu su ekosistemos dalyviais

2025/07/21

Gerųjų užsienio praktikų analizė

2025/09/03

Ekosistemos vertinimas

2025/09/08

Rezultatų pristatymas

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.