Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija

Universalus dizainas: centralizuotos sistemos kūrimas Lietuvoje

2023 m. kovo 6 d. - 2023 m. rugsėjo 6 d.

Problema

2010 m. Lietuva ratifikavo Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvenciją, kurios tikslas – skatinti, apsaugoti ir užtikrinti asmenų su negalia (AN) visapusišką ir lygiateisį naudojimąsi visomis žmogaus teisėmis ir pagrindinėmis laisvėmis. Konvencijoje įtvirtinti asmenų su negalia lygybės prieš įstatymą, laisvės bei saugumo, asmens neliečiamumo reikalavimai, laisvo judėjimo, pilietybės ir savarankiško gyvenimo teisės, teisė į sveikatą, užimtumą ir išsilavinimą, darbą, galimybė dalyvauti kultūriniame ir politiniame gyvenime. 

Siekiant tinkamai įgyvendinti Konvencijos nuostatus, Lietuva įsipareigojo sukurti palankią aplinką ir sąlygas oriam ir kokybiškam asmenų su negalia gyvenimui Lietuvoje. Viena iš priemonių tam pasiekti – universalus dizainas. Universalus dizainas (UD) yra toks aplinkos ir gaminių kūrimas, kuris suteikia vienodą galimybę ta pačia aplinka, daiktu ar paslauga naudotis kiekvienam. Tai yra, vadovaujantis UD principais, nėra išskiriamos konkrečios žmonių grupės pagal jų amžių, dydį ar galimybes, pvz. asmenys su judėjimo negalia, ir nėra kuriami būtent jiems skirti ar pritaikyti įėjimai į patalpas, takeliai, prietaisai. Viskas yra projektuojama taip, kad būtų patogu naudotis visiems: asmenims su įvairiomis negalios formomis, asmenims su laikinais sveikatos sutrikimais ar tam tikrose situacijose esantiems žmonėms. 

Pasaulio kontekste, apie 15 % gyventojų turi tam tikrą negalią. Lietuvoje asmenų su negalia yra apie 8% gyventojų. Tačiau, statistiškai įvertinus laikinus sveikatos sutrikimus patyrusių asmenų skaičių bei situacinius atvejus (pavyzdžiui, šeimas su mažamečiais vaikais, senjorus ir kt.), Lietuvoje universalaus dizaino principais pritaikyta aplinka ir paslaugomis galėtų pasinaudoti net 1.1 mln. arba 38% šalies gyventojų. Todėl svarbu į problemą žvelgti iš platesnės perspektyvos, negalvojant tik apie tam tikrą žmonių grupę. 

Atrodo, kad temoje, kuri liečia daugiau nei kas trečią šalies gyventoją, situacija turėtų būti palanki. Visgi, atlikus esamos situacijos analizę buvo išgrynintos esminės spragos: nėra vientiso UD suvokimo, pastebimos spragos teisinėje bazėje, vyksta nesistemingas duomenų rinkimas, trūksta kompetentingų srities ekspertų, vyrauja nevienalytis UD įgyvendinimo ir priežiūros lygis Lietuvos regionuose, pastebimas nevienodas valstybinių institucijų atsakomybių pasiskirstymas bei vyrauja neigiamos visuomenės nuostatos. 

Svarbu pabrėžti, kad inictayvų ir priemonių UD įgyvendinimui Lietuvoje yra nemažai. Atlikus analizę ir susisteminus turimus duomenis paaiškėjo, kad yra apie 50 skirtingų priemonių iš 22 skirtingų institucijų, skirtų UD įgyvendinimui Lietuvoje. Deja, šios priemonės dažnai atsiranda iš pavienių ir trumpalaikių iniciatyvų, kurios neužtikrina sistemingo ir tęstinio UD principų veikimo. Didelis informacijos ir atsakomybių išsibarstymas per daugybę skirtingų institucijų tik apsunkina UD įgyvendinimo bei priežiūros procesus, todėl tikimasi, kad centralizuota sistema leistų efektyviau užtikrinti universalaus dizaino veikimą Lietuvoje. 

Tikslas

Sukurti centralizuotą universalaus dizaino sistemą Lietuvoje. 

Projekto eiga

2023/04/14

Atlikta problemos analizė

2023/05/15

Atlikta esamos situacijos analizė Lietuvoje

2023/06/15

Parengtas Lietuvoje sukurtų ir veikiančių universalaus dizaino priemonių vedlys

2023/06/15

Parengta užsienio praktikų analizė

2023/06/23

Parengtas suinteresuotų šalių žemėlapis su esminėmis įžvalgomis

2023/06/30

Parengtas problemos sprendimų būdų pristatymas suinteresuotos šalims

2023/08/01

Atlikta savivaldybių apklausa ir parengtos rezultatų išvados

2023/08/30

Paruoštos rekomendacijos ir veiksmų planas ministerijoms bei savivaldybėms

2023/09/04

Viešas rekomendacijų pristatymas

Projekto failai

Dalyviai

Panašūs projektai

2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Tarptautinių partnerysčių vystymas įgyvendinant darnaus vystymosi veiklas

LR užsienio reikalų ministerija

Šio projekto tikslas – vystyti tarptautines ir nacionalines partnerystes siekiant skatinti Lietuvos siūlomų tvarių sprendimų taikymą vystomojo bendradarbiavimo srityje. Šiam tikslui planuojama pasitelkti Lietuvos žaliųjų sprendimų katalogą.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Mažėjančios darbo jėgos kompensavimas naujosiomis technologijomis

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – pasiūlyti galimus sprendimus, kaip kompensuoti mažėjančią darbo jėgą naujosiomis technologijomis. 
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Technologinės įžvalgos taikymas 2028–2034 m. Sumaniosios specializacijos strategijai

Inovacijų agentūra

Šio projekto tikslas – pateikti gaires ir rekomendacijas dėl technologinių įžvalgų naudojimo Lietuvos S3 planavime 2028–2034 m. cikle. Gairės bus orientuotos į išankstinį mąstymą (ang. Anticipatory thinking) ir planavimą, suderintą su ilgalaikiais Lietuvos ekonomikos ir inovacijų tikslais.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Efektyvių reguliacinių priemonių inovacijoms, naujų technologijų sukūrimui ir vystymui skatinti identifikavimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – nustatyti ir rekomenduoti, kurios ir kokiais būdais reguliavimo priemonės būtų veiksmingiausios skatinant Lietuvos įmones kurti inovatyvius produktus.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Tyrimais ir inovacijomis paremtas įmonių dekarbonizacijos įgalinimas

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – pasiūlyti efektyvų sprendimą, kaip Lietuvos viešasis sektorius gali įgalinti spartesnę įmonių dekarbonizaciją.
2024 m. rugsėjo 9 d. - 2025 m. vasario 28 d.

Regionų specializacija 2.0

VšĮ „Investuok Lietuvoje“

Projekto tikslas – sukurti duomenimis ir sėkmingais užsienio pavyzdžiais paremtą regionų specializacijos modelį, kurio įrankiai ir paskatos užtikrintų tikslingesnę ir tvaresnę regionų ekonominę plėtrą.