undefined
Autorius: Benediktas Girdvainis, „Kurk Lietuvai“ projektų vadovas, vienas iš DI valdysenos forumo iniciatorių
Rugpjūčio 1 d. įsigalioja Europos Sąjungos dirbtinio intelekto reglamentas (ES DI reglamentas), Lietuvą, kaip ir kitas bendrijos nares, įpareigojantis sukurti nacionalinį valdysenos modelį. Galime pasidžiaugti, kad šioje srityje mūsų valstybė ėmėsi lyderystės ir gerokai pasistūmėjo kokybiškai atlikusi namų darbus – nacionalinis DI valdysenos mechanizmas bus pristatytas jau šį rudenį.
Dialogas pirmiau biurokratijos
Tam, kad tinkama DI priežiūra neužgožtų spartaus technologinio progreso, perkeldami reglamento nuostatas į nacionalinį valdysenos modelį siekiame, kad reguliavimas nestabdytų inovacijų plėtros.
Per vienerius metus nuo ES DI reglamento įsigaliojimo Lietuvos politikos formuotojai turės paskirti arba sukurti institucijas, atsakingas už šio reglamento priežiūrą. Užsienio šalių praktika rodo, kad naujų institucijų kūrimas DI priežiūrai yra biurokratiškai sudėtingas veiksmas ir dažnai kvestionuojama tokių investicijų vertė.
Kartu su kolegomis ir kolegėmis rengdami modelio koncepciją matome, kad svarbiausia yra ne kurti naujas institucijas, o jau esamoms struktūroms suteikti reikiamas kompetencijas ir skatinti į inovacijų plėtrą orientuotą požiūrį. Siekdami efektyvaus bendradarbiavimo turėtume pasitelkti stiprius specialistus bei specialistes, kurie galėtų padėti, konsultuoti ir vystyti dialogą su mūsų šalies įmonėmis.
Kurdami nacionalinį valdysenos modelį, prioritetą turėtume teikti ne produktų draudimui ar baudoms, o dialogui su ekosistemos dalyviais. Priešingai nei buvo manyta anksčiau, ne griežti reikalavimai ir draudimai, o ES DI priežiūros mechanizmų aiškumo trūkumas yra pagrindinis veiksnys, gąsdinantis vietinius DI kūrėjus ir taikytojus. Reglamentas yra ilgas ir dažnai įmonėms sunkiai suprantamas dokumentas. Jo nuostatoms pateikiama mažai konteksto, todėl didžiausią vaidmenį aiškinant naujas žaidimo taisykles turėtų prisiimti atsakingos valstybių narių institucijos kartu su Europos Komisija ir naujai kuriamu DI biuru.
Atitikties vertinimo galimybės
Pagal naujai įsigaliosiančią tvarką, didelės rizikos kategorijai priskiriamų DI produktų kūrėjai turės atlikti atitikties reglamentui vertinimą. Kai nėra galimybių atlikti vidinio vertinimo (pavyzdžiui, jei taikomi specifiniai reikalavimai, nėra tinkamų standartų arba organizacijai trūksta reikiamų kompetencijų), įmonės privalės šią paslaugą užsisakyti iš trečiųjų šalių – notifikuotų ar akredituotų atitikties vertinimo įstaigų. Problemiška tai, kad Lietuvoje dar neturime nei vienos tokios įstaigos, o trečiosios šalies teikiamos paslaugos kaina, įmonių asociacijos „DigitalEurope“ ekspertų nuomonėmis, gali kainuoti daugiau nei 300 tūkst. eurų.
Nuo balandžio vykstančiame DI valdysenos forume, kartu su ekspertais ir ekspertėmis iš viešojo, privataus ir akademinio sektorių, svarstėme, kad Lietuvoje reikėtų sukurti atitikties ES DI reglamentui vertinimą atlikti galinčių įstaigų platformą.
Tikimės, kad ši platforma papildytų numatytos notifikuojančios įstaigos internetinę svetainę jau 2025 metų pradžioje. Apsilankiusios šioje platformoje, DI sprendimus siūlančios įmonės galėtų pažymėti jų produktui galiojančius ES DI reglamento kriterijus, tokius, kaip poveikis pagrindinėms žmogaus teisėms bei saugumui, ir gauti Lietuvos įmonių ar įstaigų, kurios galėtų atlikti atitikties vertinimą siūlomam sprendimui, rekomendacijas bei kontaktus. Tai leistų organiškai susikūrusioms notifikuotoms įmonėms ir įstaigoms pritraukti klientų ne tik iš Lietuvos, bet ir viso pasaulio. Kartu, didelės rizikos DI produktus, pavyzdžiui, tokius kaip saugumo komponentus liftams ar DI asistentus, padedančius mokytojams tikrinti mokinių namų darbus, siūlančios įmonės, norinčios juos sertifikuoti, gautų patogų šių paslaugų tiekėjų pasirinkimą.
Visgi, tam, kad ši platforma virstų realybe, reikalinga atitikties vertinimo įmonių bazė. Neturėdami šių natūraliai Lietuvoje įsikūrusių įmonių, negalėsime užpildyti šios nišos, o konkurentai užsienyje išnaudos šią galimybę. Būtent todėl kviečiame teisės, IT, kibernetinio saugumo, duomenų ir DI specialistus bei specialistes investuoti į šią nišą ir ne tik išnaudoti galimybę gauti didelį pelną, bet ir prisidėti prie Lietuvos DI ekosistemos augimo bei transformacijos.
Šis komentaras – vienas iš DI valdysenos forumo dalyvių inicijuoto straipsnių ciklo dalis. Šiuo ciklu teisės ir informacinių technologijų ekspertai visuomenei pristato ES DI reglamento taikymo Lietuvoje perspektyvas. DI valdysenos forumo iniciatoriai – B. Girdvainis ir Ekonomikos ir inovacijų ministerija.