Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Perteklinių skolų prevencija, parama ir reabilitacija

7 September 2022 - 3 March 2023

Problem

14% darbingo amžiaus žmonių Lietuvoje turi įsiskolinimų, kurių negali išsimokėti ir jiems pradedami oficialūs skolų išieškojimo procesai. Apie 60 % šių fizinių asmenų turi daugiau nei vieną pradėta bylą. 2021 m. gruodžio 1d., Lietuvoje buvo 25,729 bedarbių, turinčių antstoliams perduotų įsiskolinimų. Užimtumo tarnybos duomenimis, iš 21,5 tūkst. besirengiančiojo darbo rinkai statusą turinčių asmenų, 10,1 % yra apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis (UŽT, 2022).

Pagal paskolų turinčių namų ūkių dalį, Lietuva yra trečia mažiausiai įsiskolinimų turinti šalis Europoje. Tačiau, pagal namų ūkių, kurie patiria sunkumų vykdyti finansinius įsipareigojimus ir dėl jų patenka į skurdo riziką, Lietuva Europoje pirmauja.

2021 m. net 36 % Lietuvos gyventojų teigė, kad neturi santaupų nenumatytoms išlaidoms, jei jos siektų 380 Eur.O tarp asmenų, gyvenančių žemiau skurdo ribos –net 68 %. Taip pat asmenys, gyvenantys žemiau skurdo ribos, teigė, kad dėl pinigų stokos negali laiku sumokėti būsto nuomos, komunalinių mokesčių, kredito įmokų, būsto ar kitų paskolų (OSP, 2022). Santaupų neturėjimas ir nepasiruošimas nenumatytiems gyvenimo atvejams, yra vienas iš didesnių rizikos faktorių, lemiančių perteklinius įsiskolinimus. Tokie įsiskolinimai taip pat glaudžiai siejasi su skurdu –yra tiek jo priežastis, tiek pasekmė. Pertekliniai įsiskolinimai turi poveikį tiek žmonių fizinei, tiek psichologinei sveikatai ir ženkliai padidina savižudybės riziką (Rojas, 2022). Tarp dažnų įsiskolinimų priežasčių yra nurodomi finansinio raštingumo ir socialinių įgūdžių stoka.

Lietuvoje, lyginant su kaimyninėmis šalimis, vis dar vienos didžiausių išskaitų skoloms padengti: nuo atlyginimo dalies, kuri yra žemiau minimalios mėnesinės algos (MMA) galimos išskaitos iki 30 %, turint daugiau nei vieną bylą, o virš MMA –iki 50 %. Tokie tarifai neskatina žmonių dirbti, nes liekančios pajamos nėra pakankamos pragyvenimui, jie priversti rinktis išeiti iš darbo arba dirbti šešėlyje. Pertekliniai įsiskolinimai paveikia ir yra veikiami žmonių galimybės „sudurti galą su galu“. 2022 m. Lietuvos banko atliktoje apklausoje, 6 iš 10 namų ūkių nurodė, kad turimi finansiniai įsipareigojimai yra našta ir viena iš didžiausių priežasčių įsipareigojimų nevykdymui yra kasdieninių išlaidų padidėjimas (LB, 2022).

Goal

Suformuluoti perteklinių įsiskolinimų Lietuvoje situacijos suvokimą, apimantį jų priežastis, pasekmes, paveiktų žmonių sąlygas, elgesį ir poreikius bei egzistuojančius pagalbos mechanizmus.
Identifikuoti, ištyrinėti ir įvertinti užsienio gerąsias praktikas, kurios naudojamos sprendžiant perteklinių skolų problemas.
Remiantis esamos situacijos ir užsienio praktikų analize formuluoti Lietuvai pritaikomus sprendimus.

Project progress

2022/12/16

Skolų situacijos Lietuvoje apžvalga

2022/01/31

Užsienio gerųjų praktikų sprendžiant perteklinius įsiskolinimus analizė

2023/02/10

Viešųjų konsultacijų su socialinėmis darbuotojomis ir atvejo vadybininkėmis ataskaita

2023/02/21

Išskaitų mažinimo pagrindimas

2023/02/24

Profiliavimo sistema ir skolininkų profiliai

2023/02/28

Informacijos prieinamumo ir sklaidos strateginis pasiūlymas

Project files

Result

Participants

Related projects

9 September 2025 - 6 March 2026

Evaluation of opportunities for using AI tools in patient triage

Ministry of Health of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to analyze the applicability of AI tools for effective patient triage within the Lithuanian healthcare system.
9 September 2025 - 6 March 2026

Towards a high-value bioeconomy: identifying strategic policy options for the national bioeconomy strategy

Ministry of Economy and Innovation of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to support the development of Lithuania’s National Bioeconomy Strategy by identifying key policy and regulatory tools that can facilitate the creation of higher value-added bio-based products.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creating a more effective function model for regional development councils

Office of the President of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to reduce regional disparities and promote sustainable development by enabling regional development councils to contribute to the formulation of regional policy direction and strategies, implement policies more effectively at the regional level, and coordinate cooperation.
9 September 2025 - 6 March 2026

Creation of an effective system for linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare strategic guidelines for a systemic linguistic and sociocultural integration for foreigners and returning Lithuanians.
9 September 2025 - 6 March 2026

‘Silvering’ Lithuania: Strengthening the economy by improving the quality of life of people aged 50–65

Ministry of Social Security and Labour of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare recommendations on how to enhance and increase employment opportunities for the 50–65 age group through coordinated action by the state, employers, and NGOs, and to strengthen active labour market policy (ALMP) measures, education, health, and social services.
9 September 2025 - 6 March 2026

Feasibility study on establishing an immovable cultural heritage fund

Ministry of Culture of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to prepare guidelines that would help optimize the sources of funding for Lithuania’s immovable cultural heritage, ensuring a sustainable and long-term funding model.