Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Perteklinių skolų prevencija, parama ir reabilitacija

7 September 2022 - 3 March 2023

Problem

14% darbingo amžiaus žmonių Lietuvoje turi įsiskolinimų, kurių negali išsimokėti ir jiems pradedami oficialūs skolų išieškojimo procesai. Apie 60 % šių fizinių asmenų turi daugiau nei vieną pradėta bylą. 2021 m. gruodžio 1d., Lietuvoje buvo 25,729 bedarbių, turinčių antstoliams perduotų įsiskolinimų. Užimtumo tarnybos duomenimis, iš 21,5 tūkst. besirengiančiojo darbo rinkai statusą turinčių asmenų, 10,1 % yra apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis (UŽT, 2022).

Pagal paskolų turinčių namų ūkių dalį, Lietuva yra trečia mažiausiai įsiskolinimų turinti šalis Europoje. Tačiau, pagal namų ūkių, kurie patiria sunkumų vykdyti finansinius įsipareigojimus ir dėl jų patenka į skurdo riziką, Lietuva Europoje pirmauja.

2021 m. net 36 % Lietuvos gyventojų teigė, kad neturi santaupų nenumatytoms išlaidoms, jei jos siektų 380 Eur.O tarp asmenų, gyvenančių žemiau skurdo ribos –net 68 %. Taip pat asmenys, gyvenantys žemiau skurdo ribos, teigė, kad dėl pinigų stokos negali laiku sumokėti būsto nuomos, komunalinių mokesčių, kredito įmokų, būsto ar kitų paskolų (OSP, 2022). Santaupų neturėjimas ir nepasiruošimas nenumatytiems gyvenimo atvejams, yra vienas iš didesnių rizikos faktorių, lemiančių perteklinius įsiskolinimus. Tokie įsiskolinimai taip pat glaudžiai siejasi su skurdu –yra tiek jo priežastis, tiek pasekmė. Pertekliniai įsiskolinimai turi poveikį tiek žmonių fizinei, tiek psichologinei sveikatai ir ženkliai padidina savižudybės riziką (Rojas, 2022). Tarp dažnų įsiskolinimų priežasčių yra nurodomi finansinio raštingumo ir socialinių įgūdžių stoka.

Lietuvoje, lyginant su kaimyninėmis šalimis, vis dar vienos didžiausių išskaitų skoloms padengti: nuo atlyginimo dalies, kuri yra žemiau minimalios mėnesinės algos (MMA) galimos išskaitos iki 30 %, turint daugiau nei vieną bylą, o virš MMA –iki 50 %. Tokie tarifai neskatina žmonių dirbti, nes liekančios pajamos nėra pakankamos pragyvenimui, jie priversti rinktis išeiti iš darbo arba dirbti šešėlyje. Pertekliniai įsiskolinimai paveikia ir yra veikiami žmonių galimybės „sudurti galą su galu“. 2022 m. Lietuvos banko atliktoje apklausoje, 6 iš 10 namų ūkių nurodė, kad turimi finansiniai įsipareigojimai yra našta ir viena iš didžiausių priežasčių įsipareigojimų nevykdymui yra kasdieninių išlaidų padidėjimas (LB, 2022).

Goal

Suformuluoti perteklinių įsiskolinimų Lietuvoje situacijos suvokimą, apimantį jų priežastis, pasekmes, paveiktų žmonių sąlygas, elgesį ir poreikius bei egzistuojančius pagalbos mechanizmus.
Identifikuoti, ištyrinėti ir įvertinti užsienio gerąsias praktikas, kurios naudojamos sprendžiant perteklinių skolų problemas.
Remiantis esamos situacijos ir užsienio praktikų analize formuluoti Lietuvai pritaikomus sprendimus.

Project progress

2022/12/16

Skolų situacijos Lietuvoje apžvalga

2022/01/31

Užsienio gerųjų praktikų sprendžiant perteklinius įsiskolinimus analizė

2023/02/10

Viešųjų konsultacijų su socialinėmis darbuotojomis ir atvejo vadybininkėmis ataskaita

2023/02/21

Išskaitų mažinimo pagrindimas

2023/02/24

Profiliavimo sistema ir skolininkų profiliai

2023/02/28

Informacijos prieinamumo ir sklaidos strateginis pasiūlymas

Project files

Result

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Review of the industrial doctoral concept in Lithuania

Chancellery of the Government

The aim of the project is to assess the real need of Lithuanian business sectors and higher education institutions for industrial doctorates, and to propose possible solutions for strengthening cooperation.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening Lithuanian energy sector resilience though effective use of NATO, EU and Baltic Sea region instruments

Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Lithuania

The goal of this project is to develop strategic recommendations oriented to support Lithuania’s energy sector optimizing the use of EU, NATO and regional instruments. 
4 March 2025 - 8 September 2025

CLOSING THE LOOP: Creating guidelines for a governance and development model in circular construction

The Ministry of Environment of the Republic of Lithuania

The goal of the project is to provide guidelines for the development of a circular construction model. 
4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.