Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Susisiekimo ministerija

Judumo duomenų ekosistemos plėtra

22 March 2022 - 6 September 2022

Problem

Lietuvoje daugiau nei 90 proc. kelionės atstumo yra įveikiama automobiliu ir pagal šį rodiklį Lietuva užima pirmą vietą Europos Sąjungoje (ES)1. Siekiant paversti viešąjį transportą patrauklesniu ir patogesniu, ypač sparčiai atnaujinamas transporto priemonių parkas, gerinama viešojo transporto infrastruktūra, investuojama į el. bilieto sistemas, kelionių planavimo priemones ir skaitmeninius sprendimus.

Skaitmeninėms priemonėms bei transporto inovacijoms kurti ir plėtoti yra ypač svarbūs atvirai prieinami, reguliariai atnaujinami aukštos kokybės standartizuoti duomenys. Realaus laiko viešojo transporto duomenys suteikia galimybę gyventojams sužinoti, ar autobusas atvyks anksčiau ir gyventojas, nespėjęs į jį, pavėluos į darbą, ar autobusas vėluos, ir galbūt reikėtų pasirinkti alternatyvų kelionės būdą. Taip pat, šie duomenys suteikia galimybę atsakyti į klausimus, ar transporto priemonėje yra laisvų vietų atsisėsti, ar transporto priemonė netrukus pateks į kamštį, ar apskritai neatvažiuos į stotelę dėl mieste vykstančio maratono. Dėl šių priežasčių, moksliniai tyrimai rodo, kad realaus laiko duomenys gali padidinti keleivių skaičių net 2 proc.2,3, o skirtingų duomenų sąveika (pvz., duomenimis grįstos prognozės, integruota apmokėjimo už kelionę sistema) gali keleivių skaičių papildomai padidinti dar 3-10 proc.4. Svarbu pabrėžti, jog galimas ir atvirkštinis efektas – keleiviui praradus pasitikėjimą viešojo transporto informacija (pvz., teikiami duomenys rodo, kad autobusas atvyks už 2 min, tačiau jis į stotelėje neatvyksta net ir po 10 min), tikėtina, kad keleivis nebesinaudos viešuoju transportu ir rinksis alternatyvų kelionės būdą.

Nors Google Maps turi daugiau nei 1 milijardą naudotojų pasaulyje5, tačiau joje nėra pateikiami Lietuvos realaus laiko viešojo transporto atvykimai. Daugiau nei kas penkto Lietuvos gyventojo naudojamas Apple Maps6, Lietuvoje iš viso nepalaiko viešojo transporto maršrutų planavimo, nors šis funkcionalumas yra prieinamas kitose 18 ES šalių7. Taip pat Lietuvoje nėra nė vieno realaus laiko duomenų šaltinio, kuris atitiktų ES direktyvą dėl informacijos apie keliavimą daugiarūšiu transportu paslaugų teikimo (2010/40/ES) ar pasaulinio de facto standarto GTFS Realtime, skirto realaus laiko duomenims perduoti. Dėl šios priežasties, nėra paprastos galimybės integruoti realaus laiko duomenų į jau egzistuojančias kelionių planavimo priemones.

Goal

Užtikrinti, kad keleivius pasiekianti statinė viešojo keleivinio transporto informacija būtų patikima, aukštos kokybės ir neklaidintų keleivių.

Pašalinti kliūtis trukdančias keleiviams gauti visą Lietuvą apimančią viešojo transporto dinaminę informaciją, reikalingą sklandžiai keliauti po Lietuvą, verslui ir akademijai kurti inovacijas šių duomenų pagrindu.

Vizija – keleiviai stovėdami bet kurioje Lietuvoje esančioje viešojo transporto stotelėje ne tik gautų patikimą informaciją apie transporto maršrutus, tvarkaraščius, tarifus, tačiau ir realiu laiku telefone matytų atvykstančias transporto priemones bei žinotų kiek faktiškai jos vėluos.

Visą tai keleiviai galėtų padaryti telefone esančiomis kelionių planavimo priemonėmis (pvz., Google Maps, Apple Maps).

Project progress

2022/04/22

Parengta judumo duomenų standartų apžvalga

2022/04/29

Parengta viešojo transporto kelionių duomenų esamos situacijos apžvalga

2022/05/17

Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos savivaldybėse paleisti standartizuoti realaus laiko viešojo transporto kelionių duomenų šaltiniai atitinkantys GTFS Realtime standartą

2022/05/27

Priimtas sprendimas dėl IS „Vintra“ sistemos perdavimo Lietuvos transporto saugos administracijos poreikiui

2022/06/10

Atlikta užsienio šalių gerųjų praktikų apžvalga

2022/07/13

Surengti viešojo keleivinio transporto kelionių duomenų teikimo mokymai skirti savivaldybėms ir vežėjams

2022/08/03

Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos savivaldybėse Google Maps rodoma realaus laiko informacija apimanti transporto priemonių buvimo vietą ir prognozuojamą atvykimo laiką

Project files

Result

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.