Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija

Mokinių, turinčių didelį mokymosi potencialą, atpažinimas bei ugdymas

7 March 2022 - 6 September 2022

Problem

Pagal 2015 m. PISA tyrimų rezultatus, skirtingose vietovėse (didmiestyje, mieste, kaime) lankančių mokinių pasiekimų skirtumas yra dvigubai didesnis nei EBPO šalių vidurkis. Pasiekimų atotrūkis pastebimas tiek skirtingose disciplinose, tiek skirtingose ugdymo pakopose. Šiandien Lietuvoje veikia 957 mokyklos, iš kurių 331 mokykla yra kaime (Oficialiosios statistikos portalas, 2021). Kaimo vaikams pavyti Vilniaus vidurkį prireiktų daugiau nei 2 papildomų mokslo metų. Pirmojo projekto „Atskirties mažinimas švietimo srityje skirtinguose regionuose“ metu identifikuota, jog toks atotrūkis gali atsirasti dėl skirtingų priežasčių, viena jų – nepakankamas didelį mokymosi potencialą turinčių vaikų atpažinimas.

Kaip šiandien įsivaizduojame vaikus, turinčius didelį mokymosi potencialą? Ar visuomet jie yra tik gerai besimokantys, motyvuoti mokiniai? Mokslininkai, edukologai ir pedagogai sutinka, jog ne tik. Šie vaikai pamokose kartais išsiskiria kaip reiklūs, keliantys klausimus, ne visuomet tinkamai besielgiantys (Girdzijauskienė et al., 2018: 6). Mokytojo ar visuomenės įsivaizdavimas, koks yra mokinys, turintis didelį mokymosi potencialą, gali prasilenkti su tuo, koks jis yra iš tiesų. Didelį mokymosi potencialą turinčių mokinių yra 15–20 proc., remiantis įvairiose šalyse atliekamais skaičiavimais. Šiuos skaičius patvirtina Lietuvoje atliktas tyrimas: vyresnėse klasėse jų yra apie 20 proc., pradinukų – apie 17 proc. Tai yra apie penktadalis visų mokyklinio amžiaus vaikų.

Didelį mokymosi potencialą turinčių mokinių įgalinimui svarbus atpažinimas bei ugdymas. Mokytojai pripažįsta, kad jiems itin trūksta žinių apie didelį mokymosi potencialą turinčius vaikus bei metodinių priemonių (Švietimo naujienos, 2022).

Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme bei kituose lydinčiuose teisiniuose dokumentuose nėra nuoseklios ir aiškios didelį mokymosi potencialą turinčių moksleivių ugdymo ir atpažinimo strategijos, dėl to trūksta tarpinstitucinio bendradarbiavimo ir aiškaus atsakomybių paskirstymo. Dėl šios priežasties suinteresuotosios šalys vartoja skirtingas sąvokas, kurios ne visada reiškia tą patį arba nėra paaiškinamos. Taip pat švietimo įstatyme nėra aiškiai įtvirtinta, ar šie mokiniai yra priskiriami specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems; ar turi teisę sulaukti papildomos pedagoginės bei psichologinės pagalbos.

Goal

Didinti mokinių, turinčių didelį mokymosi potencialą, temos svarbą institucijose bei Švietimo įstatymo kontekste, suteikti žinių pedagogams bei švietimo bendruomenei, kaip atliepti šių vaikų ugdymosi poreikius.

Project progress

2022/03/31

Parengta sąvokų analizė

2022/04/26

Atlikta užsienio gerųjų praktikų analizė

2022/05/02

Parengtas esamos situacijos apžvalgos Lietuvoje pristatymas ŠMSM darbuotojams bei pradinis atpažinimo bei ugdymo schemos dvilapis

2022/06/02

Įvykdyta viešoji konsultacija, parengtas jos rezultatų apibendrinimas bei ataskaitos

2022/08/12

Švietimo pagalbos priemonių mokykloms įgyvendinimo plano rengimas kartu su Nacionaline švietimo agentūra (NŠA)

2022/08/29

Suorganizuota konferencija mokyklų darbuotojams „Į(si)galink: ugdau vaiką, turintį didelio mokymosi potencialą“

2022/09/02

Aktualių ir galiojančių švietimo srities LR teisės aktų apžvalga bei įsitraukimas į teisėkūros procesą, teikiant švietimo įstatymo pakeitimo siūlymą

Project files

Result

Participants

Related projects

4 March 2025 - 8 September 2025

Promotion of high-tech business development in Lithuania’s free economic zones

Invest Lithuania

The goal of this project is to provide recommendations on how changes in regulation and the innovation ecosystem could help boost high-tech business development in Lithuania’s Free Economic Zones.
4 March 2025 - 8 September 2025

Future-proof model for the strategic management of foreigners’ integration in Lithuania

Chancellery of the Government

To coordinate between institutions and develop action-focused proposals for the Lithuanian Migration Policy Guidelines, based on data, foreign examples, data and foresight.
4 March 2025 - 8 September 2025

Establishing a regulatory sandbox framework in Lithuania’s life sciences sector

Innovation Agency

The aim of this project is to design and propose a regulatory sandbox framework tailored to Lithuania’s life sciences sector.
4 March 2025 - 8 September 2025

Mapping the required competences for the EU AI Act–mandated regulatory authorities in Lithuania

Communications Regulatory Authority of the Republic of Lithuania

The aims of this project are to 1) understand which sectors in Lithuania create high-risk AI systems; 2) assess the institutional competences of the regulatory authorities for these systems; 3) propose a plan on how to fill the identified gaps in competences.
4 March 2025 - 8 September 2025

Strengthening the Lithuanian defence ecosystem

Invest Lithuania

The goal of this project is to identify the key common critical challenges faced by defense companies and to determine which public sector tools in Lithuania have the greatest potential to stimulate a breakthrough in defense manufacturing.
4 March 2025 - 8 September 2025

Developing a model for unified public transport journey planning and ticketing system

Ministry of Transport and Communications of the Republic of Lithuania

The project goal is to develop a model for a unified public transport journey planning and ticketing system by working in cooperation with the Ministry of Transport and Communication’s Future Mobility Policy Group. The model will outline the necessary legislative changes, organisational and coordination responsibilities, capacity-building needs, technological components, and budgetary requirements.