Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR užsienio reikalų ministerija

Mokslo diplomatijos vystymas Lietuvoje

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Problema

Lietuvoje mokslo diplomatijos konceptas yra ganėtinai naujas. Nors daugelis institucijų vykdo mokslo diplomatiją įvairiomis formomis, pavyzdžiui, vykdydami bendrus mokslinius projektus su užsienio partneriais, ar skleisdami informaciją apie Lietuvos mokslo pasiekimus užsienyje,  tokia veikla dažnai yra pavienė, fragmentiška ir trumpalaikė. 2025 m. Europos komisija paskelbė mokslo diplomatijos gaires, kuriomis siekiama paskatinti šalis nares išnaudoti mokslo diplomatiją kaip būdą siekti ES strateginių tikslų. Vis dėlto, Lietuvos strateginių dokumentų analizė rodo, jog šaliai trūksta krypties, sistemingų ir apgalvotų sprendimų šioje srityje.

Strateginiuose dokumentuose Lietuva rodo ambiciją pozicionuoti save kaip mokslo ir technologijų lyderę regione. šalis yra matoma kaip „tiek stipriausių pasaulio universitetų, tiek korporacijų ir transatlantinės inovacijų erdvės valstybių partnerė“, akcentuojamas tinklinės diplomatijos poreikis bei siekis įsitraukti į lūžio technologijų tyrimus.

Toks požiūris atsispindi ir Nacionalinio saugumo strategijoje, Nacionalinės pažangos plane, Vyriausybės programoje bei LR užsienio reikalų ministerijos (URM) strateginiame veiklos plane. Šiuose dokumentuose yra numatoma stiprinti bendradarbiavimą ir plėsti horizontalius ryšius su šalimis sąjungininkėmis (JAV, Lenkija, Vokietija, Šiaurės ir Baltijos šalimis, Indijos ir Ramiojo vandenyno regiono šalimis) bei skatinti aukštojo mokslo bei technologijų ekosistemos tarptautiškumą.

Vis dėlto tarp esamos situacijos ir keliamų tikslų egzistuoja skirtumas, kurį lemią kelios priežasčių grupės. Pirmiausia, tiek finansiniai, tiek žmogiškieji ištekliai, kuriais disponuoja Lietuvos mokslo ir tyrimų bendruomenė, yra itin riboti. Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 2023 m. bendros R&D išlaidos Lietuvoje sudarė vos 1,05 % BVP, kai ES vidurkis siekė 2,2 %, o pagal tiriamąja veikla užsiimančių gyventojų dalį ES lenkė tik Kiprą, Rumuniją, Latviją ir Slovakiją.

Antra, Lietuvos mokslo, tyrimų ir inovacijų institucijos ribotai įsitraukia į tarptautinius projektus ir dažnai neturi pakankamai patirties, kad efektyviai išnaudotų savo mokslinį potencialą. Lietuvos institucijos užsitikrino 183,3 mln. eurų iš pastarojo „Horizon“ biudžeto, tačiau tai sudaro vos 0,37 % viso programos biudžeto. Dalyvių iš Lietuvos skaičius šiame projekte siekia 630, nors tik 191 iš jų buvo unikalūs, nepasikartojantys dalyviai. Abu šie rodikliai sudaro mažiau nei vieną procentą dalyvių iš kitų šalių. Pagal šiuos rodiklius Lietuva užima 22 vietą iš 27 šalių.

Trečia, tiek mokslo, tyrimų ir inovacijų institucijos, tiek valstybinės institucijos retai koordinuoja veiksmus mokslo diplomatijos srityje, tad ir taip nedideli ištekliai nėra išnaudojami. Valstybiniame lygmenyje mokslo diplomatijos klausimais pradėta diskutuoti visai neseniai. Pirmą kartą surengta tarpinstitucinė diskusija mokslo diplomatijos tematika buvo URM inicijuotas mokslo diplomatijos renginys 2024 birželio mėn.

Tikslas

Projekto tikslas – sukurti Lietuvos mokslo diplomatijos strategines gaires, kurios padėtų konsoliduoti išteklius mokslo diplomatijos srityje.

Projekto eiga

2025/10/31

Lietuvos mokslo diplomatijos padėties ir esamų praktikų analizė bei gerųjų mokslo diplomatijos praktikų užsienyje apžvalga 

2025/11/10

Lietuvos ir užsienio mokslo diplomatijos praktikų, iššūkių ir sprendimų pristatymas suinteresuotosioms šalims bei pirminio gairių juodraščio paruošimas

2025/11/24

Tarpinstitucinė-ekspertinė (apskritojo stalo) diskusija dėl ilgalaikių mokslo diplomatijos tikslų ir priemonių

2026/01/07

Lietuvos mokslo diplomatijos strateginių gairių rengimo dirbtuvės

2026/02/03

Aukšto lygio diskusija su mokslo diplomatijos ekosistemos dalyviais, pristatant finalinį gairių juodraštį

2026/03/05

Pristatomos Lietuvos mokslo diplomatijos gairės ir rekomendacijos dėl viziją „Lietuva 2050“ atitinkančio veiksmų plano

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Inovatyvių vaistų prieinamumo gerinimas Lietuvoje

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – nustatyti, kaip Lietuva galėtų pagerinti inovatyvių vaistų prieinamumą pacientams ir taip sustiprinti savo konkurencingumą Europos Sąjungoje.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

DI įrankių taikymo pacientų triaže galimybių vertinimas

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – išanalizuoti DI įrankių pritaikomumą Lietuvos sveikatos sistemoje efektyviam pacientų paskirstymui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Aukštos vertės bioekonomikos link: galimybių nacionalinei strategijai paieška

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – remti Lietuvos nacionalinės bioekonomikos strategijos plėtrą apibrėžiant pagrindines politikos ir reguliavimo priemones, kurios sudarytų sąlygas didesnės pridėtinės vertės bioproduktų kūrimui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

„Sidabrėjanti“ Lietuva: ekonomikos stiprinimas gerinant 50–65 amžiaus žmonių gyvenimo kokybę

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – parengti rekomendacijas kaip efektyvinti / didinti 50–65 amžiaus grupės užimtumo galimybes per koordinuotą valstybės, darbdavių ir nevyriausybinių organizacijų veikimą, stiprinti aktyvios darbo rinkos politikos (ADRP) priemones, švietimą, sveikatą ir socialines paslaugas.