Kurkime modernią Lietuvos ateitį kartu

Registruotis
Grįžti

LR Ekonomikos ir inovavijų ministerija

Lietuvos sveikatinimo turizmas: potencialo įvertinimas ir sektoriaus stiprinimo būdų paieška

2025 m. kovo 4 d. - 2025 m. rugsėjo 8 d.

Problema

COVID-19 pandemija stipriai paveikė Lietuvos turizmo sektorių. Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 2020 m. turizmo produkcija ir pridėtinė vertė, lyginant su 2019 m., sumažėjo beveik perpus, atvykstančių turistų skaičius susitraukė per beveik 70 proc., vietinio turizmo vartojimas sumažėjo daugiau nei 20 proc., o atvykstamojo – daugiau nei 50 proc.. Nors vietinių turistų srautai ir jų vartojimas ikipandeminį lygį pasiekė jau 2021 m., tačiau atvykstamojo turizmo (užsienio turistų) rodikliai (keliautojų ir nakvynių skaičius, bendros išlaidos) ir turizmo produkcija, lyginant su bendrąja produkcija, vis dar nesiekia priešpandeminių 2019 m. rezultatų.

Turizmas, kaip reikšminga Lietuvos ekonomikos dalis, yra įvardijamas kaip prioritetinė sritis Lietuvos ekonomikos transformacijos plane START. Nacionaliniame pažangos plane Lietuva yra išsikėlusi uždavinį didinti Lietuvos turizmo konkurencingumą, o geresnis turizmo potencialo išnaudojimas yra įvardytas kaip viena iš spręstinų užduočių Ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programoje. Be to, turizmą, kaip svarbią ekonominę veiklą su plačiu poveikiu ekonomikos augimui, darbo rinkai ir socialinei plėtrai, yra įvardijusi ir Europos Komisija.

Skatinant atvykstamąjį turizmą Lietuvoje, siekiama kuo didesnės ekonominės pridėtinės vertės kūrimo – didesnio nakvynių skaičiaus, didesnių turistinių išlaidų ir didesnio spektro paslaugų vartojimo. Būtent sveikatinimo turizmas yra vienas iš didžiausią pridėtinę vertę galinčių sukurti Lietuvos turizmo produktų. Sveikatinimo infrastruktūros ir paslaugų plėtros skatinimas yra įrašytas į XIX-osios Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo planą, o sveikatinimo turizmas yra įvardijamas kaip viena iš keturių pagrindinių Lietuvos turizmo prekės ženklo sričių. Sveikatinimo turistų vidutinės išlaidos, vartojamų paslaugų kiekis ir nakvynių skaičius, tikėtina, yra didesni, lyginant su kitais (pažintinio, gamtos ir aktyviojo, verslo) turizmo produktų vartotojais: pavyzdžiui, užsienio turistai, asmeninių kelionių metu leidžiantys laiką sanatorijose ir reabilitacijos centruose, praleidžia juose vidutiniškai 9,4 nakvynės – privataus sektoriaus nuomos, nakvynės namų ar viešbučių skaičiai yra mažesni.

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos vertinimu, Lietuvos kurortai pasižymi savo natūraliais gamtiniais veiksniais ir ištekliais – mineraliniu vandeniu, gydomuoju purvu, geoterminiu vandeniu, (mikro)klimatu. Šių gamtinių veiksnių ir išteklių (ypač mineralinio vandens ir gydomojo purvo) nauda žmogaus fizinei ir psichikos sveikatai buvo įrodyta Lietuvoje atliktų mokslinių tyrimų, atskleidžiančių, kad Lietuva yra šalis, teikianti kokybiškas sveikatinimo turizmo paslaugas. Galiausiai, dėmesys sveikatinimo turizmui ir jo infrastruktūrai įgyja papildomo aktualumo, kai, augant visuomenės išlaidoms sveikatos priežiūrai, kyla poreikis ieškoti kitų, labiau į ligų prevenciją nukreiptų visuomenės sveikatos stiprinimo būdų.

Nepaisant sveikatinimo turizmo aktualumo šiuolaikinei visuomenei, ekonominio perspektyvumo bei indėlio į Lietuvos turizmo sektorių ir bendrą valstybės ekonomiką, Lietuvoje nėra visuotinai priimtų sveikatinimo turizmo ar jo infrastruktūros apibrėžimų, trūksta motyvuotų investicijų nukreipimo krypčių į infrastruktūros objektus, kurie teiktų didžiausią ekonominę grąžą Lietuvos valstybei.

Tikslas

Projekto tikslas – identifikuoti optimalias valstybės investicines kryptis į sveikatinimo turizmą, kurios pritrauktų daugiau turistų iš užsienio ir Lietuvos bei užtikrintų didžiausią ekonominę grąžą.

Projekto eiga

2025/03/31

Strateginės konsultacijos su suinteresuotomis šalimis

2025/06/30

Esamos Lietuvos sveikatinimo turizmo sektoriaus situacijos analizė

2025/07/31

Užsienio valstybių gerųjų praktikų stiprinant sveikatinimo turizmo sektorių analizė

2025/09/05

Valstybės investicijų į Lietuvos sveikatinimo turizmo sektorių rekomendacijos

Projekto failai

Rezultatas

Dalyviai

Panašūs projektai

2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Inovatyvių vaistų prieinamumo gerinimas Lietuvoje

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – nustatyti, kaip Lietuva galėtų pagerinti inovatyvių vaistų prieinamumą pacientams ir taip sustiprinti savo konkurencingumą Europos Sąjungoje.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

DI įrankių taikymo pacientų triaže galimybių vertinimas

LR sveikatos apsaugos ministerija

Projekto tikslas – išanalizuoti DI įrankių pritaikomumą Lietuvos sveikatos sistemoje efektyviam pacientų paskirstymui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Aukštos vertės bioekonomikos link: galimybių nacionalinei strategijai paieška

LR ekonomikos ir inovacijų ministerija

Projekto tikslas – remti Lietuvos nacionalinės bioekonomikos strategijos plėtrą apibrėžiant pagrindines politikos ir reguliavimo priemones, kurios sudarytų sąlygas didesnės pridėtinės vertės bioproduktų kūrimui.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Efektyvesnio regionų plėtros tarybų funkcijų modelio kūrimas

LR Prezidento kanceliarija

Projekto tikslas – mažinti regioninę atskirtį ir skatinti tvarų vystymąsi įgalinant regionų plėtros tarybas prisidėti formuojant regioninės politikos kryptis ir strategiją, efektyviau įgyvendinti politiką regiono lygmenyje ir koordinuoti bendradarbiavimą.
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

Veiksmingos kalbinės ir sociokultūrinės integracijos užsieniečiams bei grįžtantiems lietuviams sistemos kūrimas

LR kultūros ministerija

Projekto tikslas – parengti strategines gaires užsieniečių ir grįžtančių lietuvių kalbinės ir sociokultūrinės integracijos sistemos kūrimui.  
2025 m. rugsėjo 9 d. - 2026 m. kovo 6 d.

„Sidabrėjanti“ Lietuva: ekonomikos stiprinimas gerinant 50–65 amžiaus žmonių gyvenimo kokybę

LR socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Projekto tikslas – parengti rekomendacijas kaip efektyvinti / didinti 50–65 amžiaus grupės užimtumo galimybes per koordinuotą valstybės, darbdavių ir nevyriausybinių organizacijų veikimą, stiprinti aktyvios darbo rinkos politikos (ADRP) priemones, švietimą, sveikatą ir socialines paslaugas.