Go back
Naujienos

Susisiekimo įpročių apklausa: automobilius lietuviai renkasi dėl patogumo, viešasis transportas – per lėtas

Susisiekimo įpročių apklausa: automobilius lietuviai renkasi dėl patogumo, viešasis transportas – per lėtas

Apklausus daugiau nei 2 tūkst. Lietuvos gyventojų, paaiškėjo, kad tik penktadalis jų kaip pagrindinę transporto priemonę renkasi autobusą ar troleibusą. Programos „Kurk Lietuvai“ dalyvių atlikto tyrimo duomenimis, tokį pasirinkimą lemia patogių maršrutų stoka ir viešojo transporto lėtumas.

Sprendimai tvarumo skatinimui

42 proc. apklaustųjų teigė, kad pagrindinė jų transporto priemonė yra dyzelinu arba benzinu varomas automobilis, 20 proc. važiuoja viešuoju transportu, 14 proc. eina, o 12 proc. renkasi dviratį.

Viena iš tyrimo autorių, Greta Šimeliūnaitė, teigia, kad siekiant paskatinti gyventojus rinktis tvaresnius keliavimo būdus, verta pradėti nuo „žemai kabančių vaisių“. Apie 80 proc. respondentų teigė, kad jų namuose yra bent vienas naudojimui tinkamas dviratis, du trečdaliai teigia, jog dviračiu važinėja retkarčiais, nuolat šį susiekimo būdą renkasi vos dešimtadalis apklaustųjų.

„Nors apklausa nėra reprezentatyvi, ji leido apžvelgti naujausias tendencijas ir gyventojų poreikius. Pavyzdžiui, jei išplėstume dviračių takų tinklą, pagerintume apšvietimą ir jų priežiūrą šaltuoju metu laiku, dalis nereguliarių dviratininkų galėtų tapti reguliariais“, – sako G. Šimeliūnaitė.

Jai pritaria ir Kimberly Kreiss, Susisiekimo ministerijoje kartu įgyvendinusi projektą „Darnaus judumo indekso kūrimas“. „1 iš 4 vairuotojų automobiliu keliauja mažiau nei 5 km. Vadinasi, tikimybė, jog esant palankesnėms sąlygoms jie rinktųsi viešąjį transportą, yra tikrai didelė“, – pabrėžia K. Kreiss.

Kimberly ir Greta

K. Kreiss ir G. Šimeliūnaitė. G. Tvarkūnaitės nuotr.

Nepatogu, bet saugu

Apklausa taip pat atskleidė, kad 45 proc. respondentų vengia viešojo transporto, nes tokia kelionė užtrunka per daug laiko. 34 proc. apklaustųjų įsitikinę, kad autobusai ir troleibusai yra perpildyti, todėl jais keliauti nėra patogu. 26 proc. respondentų teigia, jog stotelės yra per toli nuo jų namų.

Taip pat pastebėta, kad vilniečiai ir kauniečiai automobiliais keliauja rečiau nei kitų savivaldybių gyventojai (35 proc. ir 53 proc. apklaustųjų). Regionų gyventojai dažniau minėjo, kad viešasis transportas yra nepatogus, dviračių takai nėra saugūs, vaikščiojimą riboja prastas apšvietimas ir intensyvus mašinų eismas.

Visgi, tyrimas atskleidė, kad Lietuvos gyventojai viešajame transporte jaučiasi gana saugiai (60 proc. prieštarauja teiginiui, kad jaučiasi nesaugiai), 75 proc. nesutinka su tuo, kad vaikščiojimą stabdo oro tarša ar triukšmas.

Minėta apklausa, vykusi nuo 2025 birželio 18 d. iki liepos 28 d., atlikta internetu, joje dalyvavo 2262 respondentai iš skirtingų Lietuvos vietų. Ši Lietuvos gyventojų apklausa nėra reprezentatyvi, tačiau šie duomenys bus naudojami Susisiekimo ministerijai kuriant Darnaus judumo indeksą. G. Šimeliūnaitė ir K. Kreiss, įgyvendinusios „Kurk Lietuvai“ projektą šioje ministerijoje, taip pat sukūrė galimą indekso metodologiją.

Daugiau informacijos:
Izabelė Švaraitė
„Kurk Lietuvai“ rinkodaros ir komunikacijos projektų vadovė
Mob. +370 61853358
izabele.svaraite@investlithuania.com